کریسمس در ایران (شباهت آن به شب یلدا و عید باستانی نوروز)❤

زهرا شاه محمدی 1401/07/11

کریسمس در ایران هم دوسداران خودش را دارد و مردم از جشن گرفتن آن لذت میبرند. بنظر شما چرا کریسمس برای ایرانیان جذاب می باشد؟؟؟

چون این یک جشن خارجی میباشد که در خارج از ایران طرفداران بیشتری دارد ممکن است بین مردم ایران هم این علاقه ایجاد شود که یا خودشان این جشن را برگزار کنند یا به خارج از کشور سفر کنند تا در کنار مردم دیگر در این جشن حضور پیدا کنند.

در میان خواب زمستانی طبیعت و بی برگی درختان، کریسمس شهرها را به رنگ های قرمز، طلایی و سبز زینت می دهد. مثل یک مادربزرگ است که برای تولدش لباس پوشیده است. کریسمس با درخشش فضای سرد زمستانی، شادی جشن را برای همه، حتی برای جمعیت غیر مسیحی به ارمغان می آورد.

حتما سر بزنید: درخت کریسمس

کریسمس در ایران چگونه است؟

کریسمس در ایران چگونه است؟

کریسمس در ایران، ایران کشوری است که حدود 97 درصد جمعیت آن مسلمان هستند، کریسمس توسط جامعه مسیحی به همین ترتیب جشن گرفته می شود. صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، تزئین درختان با حباب های رنگارنگ و عصاهای آب نبات احتمالاً سرگرم کننده ترین قسمت کریسمس است.

25 دسامبر با تولد عیسی مسیح در میان جامعه مسیحی در سراسر جهان مشخص می شود، زیرا او بود که از قرن هفدهم، 25 دسامبر را با عنوان بزرگواری تجلیل کرد. از آن زمان، درخت کاج به امضای کریسمس تبدیل شد زیرا شکل مثلثی آن شبیه “ترینیتی” بود.

 این درخت چهار فصل کاملاً با هدف اولیه حضور خود قبل، در طول و بعد از کریسمس مطابقت دارد، زیرا خود درخت نمایانگر سرسبزی و قدرت است و تزئینات آن نمادی از شکوفایی است.

برخلاف تصور عمومی، سنتز ایران و مسیحیت به تاریخ باستان بازمی گردد . احتمالاً از همان آغاز تاریخ ایران، زیرا ارامنه اساساً هندو اروپایی اصالت دارند.

حتما دیدن کنید: خرید عروسک بابانوئل

عید نوروز و کریسمس در ایران

عید نوروز و کریسمس در ایران

در حالی که اکثریت جمعیت ایران نوروز را سال جدید خود می دانند، ایرانیان آشوری و ارمنی که جمعیت 300000 تا 370000 مسیحی ایران را تشکیل می دهند، آخرین روزهای دسامبر را برای جشن تولد پسر خدا آماده می کنند.

در اقلیت بودن این کشور، مسیحیان ایرانی را از جشن گرفتن سال نو خود به عنوان بخشی از جمعیت مسیحی جهان باز نمی دارد.

کریسمس آشوری و ارمنی، هر چند از نظر تاریخ و بزرگداشت متفاوت باشد، نه تنها دوستان و خانواده را دور هم جمع می کند، بلکه روح تعطیلات را به شهرها به ویژه تهران ، اصفهان ، تبریز و ارومیه می آورد.

حتما ببینید: خرید وسایل هالووین

روح کریسمس در ایران و تهران

روح کریسمس در تهران

برخلاف سایر کشورهای غیر مسیحی که جشن‌های کریسمس و تزئینات شهر محدود به هتل‌های بزرگ میزبان مسافران خارجی است، در ایران چنین محدودیتی وجود ندارد. مثلا تهران را در نظر بگیرید! درختان کریسمس تزئین شده که مراکز خرید و هتل های اطراف شهر را زیبا می کنند، تنها بخش کوچکی از جشن سال جدید مسیحی در ایران است.

ویترین واقعی جشن کریسمس در ایران را می توان در معیشت محله های ارمنی نشین تهران مشاهده کرد. درختان از پشت ویترین مغازه ها خطوط قرمز و سبز لباس هایشان را به رخ می کشند.

کارت تبریک، پوستر کنسرت های ارامنه، تصاویر مریم باکره، یوسف و عیسی مسیح در کنار درختان کریسمس امضای مغازه های خیابان میرزای شیرازی است. بوی شیرین دونات که از قنادی لرد در خیابان ویلا می آید، حال و هوای کریسمس را به همه القا می کند. عطر تازه قهوه خواجه نظام به معنای واقعی کلمه هوا را با حس سال نو پر می کند.

حتما مطالعه کنید: آداب و رسوم کریسمس

جشن کریسمس آشوریان در ایران باستان

جشن کریسمس آشوریان ایرانی

آشوریانی که هنوز تاریخ دقیق ورودشان به ایران مشخص نشده است قرن ها در این کشور زندگی می کردند. با این حال، آنچه می دانیم این است که پس از سقوط یک امپراتوری در بین النهرین، آشوری ها با مردم ایران ادغام شدند و سال ها بعد در ایران به زندگی خود ادامه دادند.

 آذربایجان غربی ایران همیشه محل زندگی اکثریت آشوریان ایران بوده است. بر اساس گزارش ها، شهر ارومیه در حال حاضر از تراکم جمعیت آشوری بالاتری برخوردار است. آشوریان اولین وفاداران مسیحیت هستند زیرا اولین مردمی بودند که به مسیحیت روی آوردند و گفته می شود در دریاچه ارومیه واقع در آذربایجان غربی کنونی ایران غسل تعمید داده شده اند.

اعتقاد آشوریان به کریسمس در ایران

اعتقاد آشوریان به کریسمس

آشوری ها اعتقاد راسخ به مسیحیت دارند و معتقدند حضرت عیسی در 25 دسامبر متولد شده است، بنابراین این روز را جشن می گیرند. به نظر می رسد تعداد آنها «25» باشد، زیرا آنها 25 روز قبل از میلاد مسیح شروع به روزه گرفتن می کنند و گوشت و لبنیات مصرف نمی کنند.

25 دسامبر مصادف با چهارم دی در تقویم ایرانی است. آشوریان ایرانی در یک کلیسا جمع می شوند، یکدیگر را ملاقات می کنند و روزه خود را از طریق عشای ربانی و دعا باز می کنند. عشای ربانی مراسم یا مراسمی برای بزرگداشت شام آخر است که در آن شراب تقدیس و مصرف می شود.

آنها همچنین در این روز میلاد حضرت مسیح را به روحانیون آشوری تبریک می گویند. فردای آن روز، این روحانیون هستند که به دیدار همتایان خود می روند. با وجود همه اینها، برخلاف بقیه مسیحیان که اول ژانویه را آغاز سال نوی خود می دانند، سال نو آشوری ها رسما از دوم آوریل آغاز می شود.

جشن کریسمس ارامنه در ایران

جشن کریسمس ارامنه ایرانی

با ظهور مسیحیت، ارامنه از پرستش الهه ها روی گردانیدند و مسیحیت دین رسمی آنها شد. منطقه آذربایجان ایران از دیرباز محل سکونت ارامنه بوده است.

 شاهد این حقیقت بیش از 187 کلیسا و صومعه ارمنی در این منطقه است که از جمله آنها می توان به صومعه تادئوس مقدس، صومعه سنت استپانوس جلفا، کلیسای دزورزور ماکو (صفوی)، صومعه دره شام ​​(قرن 16 میلادی) و کلیسای مجمبر اشاره کرد. ناگفته نماند که 99 درصد جمعیت مسیحی ایران را ارامنه ارتدوکس تشکیل می دهند.

در حالی که اکثر مسیحیان از جمله پروتستان ها و آشوری ها 25 دسامبر را به عنوان روز کریسمس خود می شناسند، در 6 ژانویه ارامنه مراسم تجلیل و غسل تعمید عیسی مسیح را جشن می گیرند. آنها نظافت خانه را انجام می دهند و درخت کریسمس خود را 15 روز زودتر برپا می کنند که معتقدند باید یک درخت طبیعی باشد.

 نوئل کوچولو که جعبه های فعلی خود را در دست گرفته، مهمان دائمی در جشن های کریسمس است. حتی جوامعی وجود دارند که در آن بابانوئل بخشی از جشن است.

حتما بخوانید: کریسمس ارامنه چه روزی است؟

آیین ارامنه در کریسمس در ایران

آیین ارامنه در کریسمس

یک هفته قبل از سال نو، روزه می گیرند و محصولات گوشتی را کم می کنند. در 31 دسامبر آنها در یک کلیسا به نام کلیسای جامع وانک اصفهان گرد هم می آیند . در حیاط کلیسا ایستاده اند، در حالی که ناقوس سال جدید مسیحی را اعلام می کند، آنها به آسمان نگاه می کنند و دعا می کنند. 

مراسم کلیسایی سال نو ارامنه شامل زانو زدن در برابر پیش بند، انجام وظایف دینی خود در مقابل کشیشان، شرکت در مراسم باداراک (شهید مقدس) و مراسم عشای ربانی است که از طریق آن ارامنه روزه خود را با خوردن “ماتزو” و خواندن سرودهای عیسی مسیح باز می کنند. در اول ژانویه، دو آیین آخر تکرار می شود.

در شب 14 دی و روز 15 دی ماه مراسم ویژه ای برگزار می شود که در آن آب تقدیس شده با روغن مسح بین حاضران تقسیم می شود. اعتقاد بر این است که آب دارای ویژگی های شفابخش و تقدیس است. با توجه به سنت های خانوادگی ارامنه در سال نو، آنها یا شب سال نو را با خانواده خود می گذرانند یا با شخصی که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده است.

محل برگزاری کریسمس در ایران توسط ارامنه

محل برگزاری کریسمس در ایران توسط ارامنه

 باشگاه ارامنه آرارات تهران محلی است که ارامنه در آن گرد هم می آیند تا نه تنها جشن بگیرند،

بلکه برای شرکت در بازارچه های خیریه ای که به مناسبت کریسمس برگزار می شود.

جشن کریسمس در ایران و شباهت آن به شب یلدا

جشن کریسمس در ایران و شباهت آن به شب یلدا

در حالی که مسیحیان در سراسر جهان خود را برای جشن کریسمس در 25 دسامبر آماده می کنند، ایرانی ها آماده می شوند تا یکی از جشن های جشن خود را در 21 دسامبر، آستانه انقلاب زمستانی، طولانی ترین شب و کوتاه ترین روز سال، ادای احترام کنند.

در ایران به این شب شب یلدا می گویند که به شب چله نیز معروف است که به تولد یا تولد دوباره خورشید گفته می شود.

شرق بیشتر از غرب، سبک زندگی اغلب با طبیعت هماهنگ تر شده است. این ادغام ریتم های طبیعی در چرخه های زندگی به ویژه در ایران باستان صادق است و از اعصار باقی مانده است. یلدا مانند دیگر جشن‌های مهم ایرانی بر تغییر فصول متمرکز است. قدمت آن به اندازه زمانی است که مردم زندگی خود را حول محور اعتدال سازمان می دادند.

جشن کریسمس در ایران ، شب یلدا ، عید نوروز

جشن کریسمس ، شب یلدا ، عید نوروز

بارزترین مراسم جشن نوروز، سال نو ایرانی است که با اعتدال بهاری در حوالی 21 مارس رخ می دهد. جای تعجب نیست که طالع بینی برای اولین بار در بابل باستان، بخشی از امپراتوری ایران، افتتاح شد. 

با این حال یلدا عمدتاً به مهر یضت مربوط می شود. این شب تولد خورشید تسخیر ناپذیر مهر یا میترا به معنای عشق و خورشید است

و پیروان آیین میترائیسم از 5000 سال قبل از میلاد مسیح آن را جشن گرفته اند

آیا این تصادفی است که کریسمس و یلدا از نظر زمانی بسیار نزدیک هستند و شبیه به طبیعت؟ من پیشنهاد می کنم که خاستگاه کریسمس ممکن است از ایران باستان باشد.

بر اساس کتاب مقدس، مرد عیسی مسیح در واقع در 6 ژانویه متولد شد و جشن تولد او در 25 دسامبر، در واقع ممکن است از تأثیر میترایی ایرانی متولد شود.

آیین و نماد های کریسمس در ایران

آیین و نماد های کریسمس در ایران

 در اساطیر قدیم ایرانی، میترا (میترا، مهر)، خدای عشق، دوستی و نور،

خدای خورشید، به طور معجزه آسایی از صخره ای در کنار رودخانه یا نهر در این طولانی ترین شب سال متولد شد.

کارل یونگ، روانپزشک معروف سوئیسی که از فروید جدا شد، در پنجمین جلد از آثار گردآوری شده خود، نمادهای دگرگونی،

به طور گسترده به تأثیر آیین میترائیسم بر مسیحیت پرداخته و تصاویر و نمادهای آن را به تصویر کشیده است.

 او به نقل از فرانتس کومونت اسرار میترا، ص. 149، اصلاح شده:”شاید هیچ دین دیگری تا به حال به علاقه مندان خود، در درجه بالایی مانند میترائیسم، فرصت هایی برای دعا و انگیزه های احترام ارائه نداده باشد.

هنگامی که آغازگر خود را در غروب به غار مقدسی که در خلوت جنگل پنهان شده بود، در هر زمان می رساند.

گامی احساسات تازه ای در دلش احساس عرفانی برانگیخت ستارگانی که در آسمان می درخشیدند، بادهایی که در شاخ و برگ ها زمزمه می کردند،

چشمه یا جویباری که با شتاب به دره زمزمه می کرد، حتی زمینی که زیر پاهایش می زد، در آن بود.

چشمان او خدایی است، و تمام طبیعت اطراف، ترسی پرستش آمیز از نیروهای نامحدودی که جهان را تحت تأثیر قرار می دهند، در او برانگیخت (بند 109).

یونگ در ستایش خدای خورشید میترایی می گوید: این که این مقایسه فقط لفظی نیست، از آموزه های عرفا معلوم می شود:

وقتی به اعماق وجود خود فرود می آیند، «در دل» تصویر خورشید را می یابند، زندگی خود را می یابند.

نیرویی که آنها آن را “خورشید” می نامند به دلیل مشروع و من می گویم یک دلیل فیزیکی، زیرا منبع انرژی و زندگی ما در واقع خورشید است. زندگی فیزیولوژیکی ما که به عنوان یک فرآیند انرژی در نظر گرفته می شود، کاملاً خورشیدی است.

تاثیر جنگ و نبردها بر جشن ها و آیین باستانی و  کریسمس در ایران

تاثیر جنگ و نبردها بر جشن ها و آیین باستانی

با ظهور نبردهای منطقه ای بین ایرانیان باستان و رومیان، اکثریت سربازان رومی که از شیوه های وحشیانه آنها ابراز تاسف می کردند، به احترام میترایی به طبیعت و زیبایی احترام می گذاشتند. آنها تصویر میترا از کشتن گاو نر را که نشان دهنده قربانی کردن غریزه حیوانی برای یافتن راه الهی است، تجلیل کردند. 

به زودی آیین میترائیسم بال های خود را از ایران به جهان متمدن باستان در روم و بسیاری از کشورهای اروپایی گشود. در نتیجه، در اروپا و در ایران، 21 دسامبر به عنوان زادروز میترا جشن گرفته می شد.

مسیحیان اولیه این جشن ایرانی بسیار باستانی را به میترا، خدای خورشید می بردند و آن را به روز تولد مسیح مرتبط می کردند. اما در قرن چهارم میلادی به دلیل برخی اشتباهات در شمارش سال کبیسه، روز تولد میترا به 25 دسامبر تغییر یافت و به همین ترتیب تثبیت شد.

کریسمس و غرب

از این رو، در سال 274 پس از میلاد، امپراتور روم، اورلیا، 25 دسامبر را به عنوان تولد خورشید تسخیر نشده (“natAlis solis invicti”) اعلام کرد، که در انقلاب زمستانی شروع به افزایش نور می کند. او این روز را به عنوان روز جشن اعلام کرد. بعدها، کلیسای رم جشن تولد مسیح، «خورشید عدالت» را در همین تاریخ تأسیس کرد. 

تا آن زمان روز تولد عیسی مسیح در 6 ژانویه جشن گرفته می شد. اما مذهب اکثر رومیان و بسیاری از مردم قاره اروپا همچنان میترائیسم بود. پاپ لئو در قرن چهارم، پس از تقریباً ویران کردن معبد میترا در سال 376 پس از میلاد، در مبارزات خود علیه میترائیسم – و در سنت خوب قدیمی مسیحی، “اگر نمی توانید آن را ادعا کنید، از آن تقلید کنید” 25 ام را اعلام کرد. دسامبر به عنوان مسیح

همچنین قابل توجه است که Epiphany یا “عید سه پادشاه مقدس” در 6 ژانویه، یادآور تجلی مسیح برای غیریهودیان، مجوس است. مغان که اخترشناسان معروفی بودند، ستاره درخشانی را در آسمان دیدند و تولد مسیح را پیشگویی کردند.

 از شهر مذهبی قم در ایران برای استقبال از مسیح شیرخوار به عنوان پادشاه تازه متولد شده یهودیان به اورشلیم عزیمت کردند و طلا، کندر و مر را به او تقدیم کردند.

ربط زرتشت و کریسمس در ایران

ربط زرتشت و کریسمس در ایران

در اصل، مغان شاگردان زرتشت بوده اند که مدت ها پس از میترا، دین جدید خود را در ایران گسترش داد. نام آنها شکل لاتین شده Magoi است. آنها در دوره های سلوکی، اشکانی و ساسانی در ایران باستان یک کاست روحانی بودند. 

بعدها احتمالاً بخش‌هایی از اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان، از جمله بخش‌های آیینی وندیداد، از آنها نشأت گرفته است. زرتشتیان به عنوان یک کاست مقدس و قدرتمند، در قرن ششم قبل از میلاد بر امپراتوری ایران حکومت کردند. آنها همچنان بر پادشاهان بعدی ایران تأثیر مذهبی غالب داشتند و در زمان تولد مسیح هنوز قدرتمند بودند.

ارتباط مجوس با طالع بینی و منشأ فارسی آنها تمام آن چیزی است که در مورد مجوس شناخته شده است («خردمندان» در بیشتر انجیل های انگلیسی، «اخترشناسان» در انجیل جدید انگلیسی). در هنر اولیه مسیحیت، مغ ها معمولاً لباس ایرانی می پوشند (مثلاً دخمه های پریسیلا در روم، قرن دوم). در سنت سریانی این نام ها فارسی است و با تاریخ دینی پارسی مرتبط است.

زرتشتیان و جشن یلدا و کریسمس در ایران

زرتشتیان و جشن یلدا

زرتشتیان پس از پالایش و کنار گذاشتن برخی جنبه‌های اسطوره‌ای و «بدعت‌آمیز» میترائیسم، یلدا را حفظ کردند، کلمه‌ای سورانی به معنای «تولد» این مراسم به اسطوره‌ی تاریخی نبرد بین نیروهای خیر نور در برابر نیروهای شیطانی بازمی‌گردد.

تاریکی این طولانی ترین شب که اوج آن شر است، از نظر این آیین کهن ایرانی، بد بخت می باشد. از این روز به بعد، نیروهای خوب نور با طولانی شدن روزها پیروز می شوند و نور بیشتری می بخشند.

این جشن در آستانه ماه ایرانی “DAY” دی، اولین ماه زمستان، همچنین نام خدای خالق پیش از زرتشتی، که بیشتر به “زحل” در غرب معروف است، برگزار می شود. در ایران، DAY ستایش می شد و به عنوان قدرتمندترین خدای خلقت و نور مورد احترام قرار می گیرد که از آن کلمه انگلیسی “روز” (دوره نور در 24 ساعت) را داریم. شادی و مبادله هدایا به افتخار خدای رومی زحل.

باور زرتشتیان نسبت به اهورا مزدا

زرتشتیان باستان بر این باور بودند که اهورا مزدا (خدای خوب) نور، روز و آفتاب را به عنوان نمایانگر نظم و «اهورآیک» یا خیر آفریده است. روز زمان کار، برداشت محصول و بهره وری است. آنها همچنین بر این باور بودند که اهریمن (خدای به همان اندازه قدرتمند اما شیطانی) “شب” را آفرید، زمان تاریکی، سردی، رازهای پنهان و شکارچیان وحشی.

مشاهده تغییرات چرخه ای در طول روز و شب، این باور را ایجاد کرد که نور. و تاریکی، یا روز و شب در نبرد مداوم هستند، نور پیروز، روزهای طولانی‌تری را به همراه داشت، در حالی که پیروزی تاریکی، شب‌های طولانی‌تری را به همراه داشت.

اعتقادات زرتشتیان بر یلدا و شباهت به کریسمس در ایران

اعتقادات زرتشتیان بر یلدا

اعتقاد بر این بود که بزرگترین نبرد بین نیروهای خیر و شر در شب یلدا صورت گرفته است. شب قبل از انقلاب زمستانی از آنجایی که شب اول زمستان طولانی ترین شب است و از آن شب به بعد آتش و چراغ، نماد اهورامزدا، گرما و زندگی ماندگار همیشه با جشن زمستانی همراه بوده است.

 برای در امان ماندن از آسیب های اهریمن، در شامگاه شب یلدا، آتش در بیرون روشن می شود، در حالی که در داخل خانواده و دوستان در یک شب زنده داری در اطراف KORSEE جمع می شوند، یک میز کم ارتفاع و مربع پوشیده از لحاف ضخیم از هر طرف. 

یک منقل با ذغال داغ در زیر میز، در مرکز قرار داده شده است. تمام شب، خانواده‌ها و دوستان روی بالشتک‌های بزرگ روی زمین اطراف KORSEE با لحاف روی دامان خود می‌نشینند. آنها فضای مقدس خاصی را ترتیب می دهند که در آن بزرگترها برای نسل های جوان داستان و افسانه می گویند یا شعر می خوانند. 

مسن‌ترین عضو خانواده نماز می‌خواند، از خورشید «یازات» می‌خواهد که آنها را برکت دهد، خدا را شکر به خاطر محصولات سال قبل، و برای رونق محصول سال آینده دعا می کند. سپس با یک چاقوی تیز، یک ماست غلیظ یا هندوانه را برش می دهد و به همه سهم می دهد. برش نماد حذف بیماری و درد از خانواده است.

سخن پایانی درباره کریسمس در ایران

کریسمس در ایران شباهت بسیاری به یک سری از جشن های باستانی خودمان دارد مانند جشن شب یلدا و عید زیبای نوروز، امیدواریم از این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

منبع: christmas in iran

بدون دیدگاه